Evalueringen er tænkt som en formativ evaluering, hvor der løbende evalueres med eleverne. Det betyder, at læreren skal have fokus på tegn på læringen og målene løbende sammen med eleverne.

De udvalgte mål kan udleveres til eleverne før forløbets start – enten skriftligt eller digitalt – så de kan evaluerer på dem løbende. Eleverne kan også være med til at sætte målene selv. De kan evt. vælge 5 mål ud de vil have særlig fokus på at arbejde med i forløbet, for at give dem ejerskab til læringen. Nogle elever vil skulle have meget hjælp til at sætte målene andre kan selv tænke dem. Der kan evt. bruges ”eksempler på elevmål” som udgangspunkt for de elever der skal støttes i udvælgelsen. Der findes arbejdsark til eleverne under ”Før besøget”.

Under besøget stiller læreren spørgsmålet: ”Hvad tager vi med os herfra, vi kan bruge til opfyldelse af vores mål?” efter hvert stop i plantagen. Dette bruges til at få eleverne til at overveje hvor de er i processen og hvad de selv skal tage med videre for at opfylde deres mål. Dette kan enten foregå skriftligt eller mundtligt.

Efter besøget skal eleverne selv producere et digt ud fra de oplevelser og tanker de har gjort sig i plantagen. Elevernes brug af oplevelserne i digtet evalueres sammen med læreren/klassekammeraterne. Elevernes produktion af et billede til en anden elevs digt kan også bruges til at evaluerer – Både for den der laver billedet (Har jeg forstået stemningen i digtet?) og den der har skrevet digtet (Kan andre forstå den stemning jeg ønsker at videregive i digtet?)

Til slut evaluerer eleven selv på sine mål – har jeg opnået det, jeg gerne ville? Hvad skal jeg arbejde videre med i fremtiden for at nå målene? Hvad er mine nye mål nu?

 

1)      Opgave: Du skal nu skrive et digt ud fra dine oplevelser i plantagen.

  1. Lav et mindmap over alle de ting du kan huske fra turen til plantagen (Tænk på hvordan var stemningen var derude og hvilke sanseindtryk kan du huske. Kig i dine noter fra turen eller optagelserne på din telefon.)
  2. Sorter ordene i mindmappet – Hvad passer godt sammen? Hvad kan og vil du bruge i dit digt?
  3. Skriv 10 stemningsord ned du vil bruge i digtet (Både ord der findes og ord du selv finder på)
  4. Skriv et digt om oplevelsen i plantagen.

 

2)      Opgave: Du skal nu tegne et billede til en klassekammerats digt.   

  1. Læs digtet igennem 1 gang. Luk øjnene og forestil dig hvordan der ser ud og hvilken stemning der er i digtet.
  2. Streg de ord under du synes er vigtige i digtet.
  3. Brug ordene du har streget under til at tegne et billede. Du bestemmer selv hvordan billedet skal se ud, men du skal have stemningen fra digtet med.

 

3)      Sæt dig sammen med den der har lavet billedet til dit digt. Udfyld evalueringsarket 1 sammen.

 

4)      Det sidste evalueringsark skal du udfylde alene.

Baldersbæk AddThis