Undervisningsforløbet er tænkt til mellemtrinnet (4.-6. klasse). Målene er udvalgt fra fælles mål efter 6. klassetrin. Der er udvalgt 3 konkrete målpar (Færdigheds- og vidensmål) som undervisningsforløbet tager udgangspunkt i.

Undervisningsforløbet er tænkt ud fra den didaktiske ramme Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har udviklet.

modelll.jpg

[1]

Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i Læringsmål. Under hvert målpar er der givet eksempler på mål formuleret direkte til eleverne. På denne side finder du også eksempler på tegn på læring for de enkelte målpar. De konkrete undervisningsaktiviteter kan findes på hjemmesiden under ”Før besøget, Under besøger og Efter besøget”. Evalueringsopgaverne er tænkt ind løbende. Tankerne om evalueringen finder du under ”Efter besøget”.

Færdigheds og viden.jpg

[2]

 Fælles Mål --> Dansk --> Færdighed- og vidensmål efter 6. klassetrin --> Kommunikation --> Sprog og kultur:
- Eleven kan indgå i sprogligt mangfoldige situationer
- Eleven har viden om samspillet mellem sprog, kultur og sproglig mangfoldighed

Eksempler på mål elevmål:

  • Jeg kan samtale med andre om hvad bestemte ord betyder.
  • Jeg kan sætte ord på mine sanseoplevelser
  • Jeg kan læse og forstår ord fra romantikken, som ikke bruges i dag
  • Jeg kan finde et andet ord for ordet fra romantikken som vi bruger i dag.
  • Jeg kan finde på mit eget ”fremtids-ord” der udtrykker det samme som ordet fra romantikken.

 

Eksempler på tegn på læring:

a)      Eleven kan slå et ord op og bruge synonymer for at fortælle, hvad et helt konkret ord betyder.

b)      Eleven kan koble ord fra fortiden, nutiden og fremtiden.

c)       Eleven leger med sproget og har argumenter for hvorfor ”fremtids-ordet” er lige præcis sådan. Eleven kan give et bud på hvorfor sproget ændrer sig løbende.

 

 

1)      Fælles Mål --> Dansk --> Færdighed- og vidensmål efter 6. klassetrin --> Fortolkning --> Oplevelse og indlevelse:
- Eleven kan udtrykke en æstetisk teksts stemning
- Eleven har viden om måder at udtrykke teksters stemning på

Eksempler på elevmål:

  • Jeg kan finde ord i en tekst der udtrykker stemning
  • Jeg kan læse en tekst og give et bud på stemningen
  • Jeg kan sætte ord på en sanseoplevelse
  • Jeg kan bruge mine oplevelser til at formulere en stemning på papir
  • Jeg kan bruge ideer fra andres tekster til at skrive et digt
  • Jeg kan lave mine egne ord, der udtrykker stemning
  • Jeg kan bruge mine egne ord til at skrive et digt, med en stemning som jeg selv vælger
  • Jeg kan lave en tegning af et digt en klassekammerat har skrevet og forstå stemningen i digtet

Eksempler på tegn på læring:

a)      Eleven kan understrege ord i en tekst der skaber stemning

b)      Eleven kan forklare hvorfor ordene er med til at give stemning. Eleven kan fornemme en stemning og bruge sanserne til at undersøge en stemning.

c)       Eleven kan sætte andre ord i stedet for forfatterens og lege med stemningen i teksten. Eleven kan argumentere for hvorfor ordene er med til at give en bestemt stemning.

 

 

2)      Fælles Mål --> Dansk --> Færdighed- og vidensmål efter 6. klassetrin --> Fremstilling --> Forberedelse:
- Eleven kan konkretisere ideer gennem tænkeskrivning
- Eleven har viden om tænkeskrivning, brainstorm og mindmap

 

Eksempler på mål til eleverne:

  • Jeg ved hvad et mindmap er.
  • Jeg kan lave et mindmap
  • Jeg kan sortere ord i mit mindmap
  • Jeg kan udvælge ideer fra mit mindmap og bruge dem til at skrive et digt

Tegn på læring:

a)      Eleven kan lave et enkelt mindmap

b)      Eleven kan sortere ord i kategorier i mindmappet og lavet under-kategorier i mindmappet.

c)       Eleverne kan udvælge og argumentere for valg og fravalg af ord fra mindmappet til eget digt

 

Baldersbæk AddThis